ANWB Wegenwacht

Wegenwacht ANWB

De grootste aanbieder van pechhulp in Nederland is nog altijd de Wegenwacht® bij de ANWB. De ANWB telt meer dan 4 miljoen leden. Zij behartigt de belangen van haar leden op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Omdat de ANWB een vereniging is, heeft ze geen winstoogmerk. Toch had ze enkele jaren terug de naam log en duur te zijn. Zelden stond de kwaliteit van de geleverde service ter discussie, maar nieuwkomers op de markt van pechhulp verleningen kwamen met alternatieven. Ze wisten onder de prijzen van de Wegenwacht te duiken. Dit heeft de ANWB gedwongen kritisch te kijken naar de tarief structuur. En met succes!

Tarieven Wegenwacht

Liefst 9 verschillende tarieven hanteert de ANWB in 2017. Wat opvalt is dat tegenwoordig met name de instap tarieven weer erg concurrerend zijn. De dekking is geregeld per individu, dus níet op kenteken. Bent u lid van de Wegenwacht, dan krijgt u hulp ongeacht het kenteken van de auto. Bent u alleenstaand en bent u in het bezit van een compleet wagenpark, dan zit u dus sowieso goed bij de ANWB. Ook zit u goed bij de Wegenwacht met een wat oudere auto; het tarief blijft gelijk ongeacht de leeftijd van uw wagen.

De 9 tarieven worden gevormd door een matrix van 3 dekkingsgebieden;

  1. Wegenwacht Nederland
  2. Wegenwacht Europa
  3. Wegenwacht Europa Plus (Europa + een lijst met landen daarbuiten)

bij 3 service niveaus:

  1. Instap
  2. Standaard (= Instap + Woonplaats service + Vervangend vervoer)
  3. Compleet (= Standaard + rechtsbijstand + wat andere zaken)
Nederland Europa Europa PLUS
Instap  €        57,00  €        87,00  €      113,00
Standaard  €        96,00  €      146,00  €      172,00
Compleet  €      126,00  €      201,00  €      227,00

Bovenstaande kosten zijn de huidige tarieven per jaar. Regelmatig is het mogelijk een pakket met korting af te sluiten. Ga naar de Wegenwacht Website om uw premie te berekenen of direct af te sluiten.

Extra pas

De ANWB biedt al lange tijd korting in de vorm van Wegenwacht service met Wegenwacht Partner of Jongeren voordeel. Het partner voordeel is erg handig voor gezinnen, aangezien de Wegenwacht dekking biedt per individu en niet zoals bij alle concurrenten, dekking per kenteken. Heeft u een kind of partner die ook rijdt, dan zal hij of zij ook een Wegenwacht abonnement moeten afsluiten, zij het met korting.

Echter, vanaf nu is er ook de extra pas. Rijdt uw partner in dezelfde auto als u, dan kan hij of zij voor slechts 5 euro per jaar, gebruik maken van pechhulp voor die specifieke auto. Voor uw kind tot 25 jaar is een dergelijke pas zelfs helemaal gratis.

Gratis advies

Sinds kort adverteert de ANWB met advies bij twijfelgevallen. Denkt u dat er iets mis is met uw auto, maar weet u het niet zeker? Dan kunt u als Wegenwacht lid gratis advies vragen aan de ANWB.

Gratis pechhulp voor uw motor, fiets, camper en caravan

De wielrijders bond maakt z’n naam waar. Niet alleen auto’s worden weer op weg geholpen. Ook motoren worden in 9 van de 10 gevallen ter plekke gerepareerd. En omdat de Wegenwacht service biedt op naam en niet op kenteken, is de pechhulp voor uw motor gratis als u al pechhulp heeft voor uw auto. Een groot voordeel van de Wegenwacht indien u meerdere auto’s of motoren bezit!

Voor aanhangwagens, caravans, camper, fietsen, bromfiets, snorfietsen,scootmobielen is ook pechhulp mogelijk, maar betaalt u een meerprijs.

ANWB Wegenwacht fiets service biedt u 24 uur per dag hulp van de ANWB alarmcentrale. U wordt ter plekke geholpen. Wanneer dat niet mogelijk is, wordt u naar een fietsenmaker gebracht.

Wegenwacht telefoonnummer

Voor meer informatie of om af te sluiten, ga naar de Wegenwacht Website.

Staat u met pech langs de weg? Bel dan het wegenwacht telefoonnummer, bij de ANWB het alarmnummer genoemd: 088 2692 888. Of gebruik de Wegenwacht App.

Vanuit het buitenland belt u +31882692888.

Ervaringen Wegenwacht

Hieronder leest u verschillende ervaringen met de wegenwacht. Zowel positief, als negatief. Wat is uw ervaring met de Wegenwacht van de ANWB? Deel het met ons!

20 gedachten over “Wegenwacht ANWB

  1. Vrijdag 18-08-2017 met pech komen te staan in Duitsland langs de A9 in de buurt van Hipoltstein. Melding gemaakt om omstreeks 10:30. Pechmelding duurde erg lang, omdat de exacte locatie niet bepaald kon worden, ook niet via de app, en er geen hectometer paaltje te zien was. Dame aan telefoon zij, dat er een melding was gedaan naar de ADAC, en wij kregen een sms om 11:00, met de vermelding dat als de hulp over 2 uur nog niet is wij maar moesten terug bellen ( nr. +31 70 3145543)
    Twee uur lang gewacht met 2 huilende kinderen van 10 jaar langs een drukke snelweg in de brandende zon is geen pretje kan ik zeggen, en nog geen ADAC. Weer gebeld met anwb, er was GEEN melding gedaan naar de ADAC, omdat de locatie niet bekend was. Dus een eind de snelweg opgelopen op zoek naar een hectometer paaltje, deze gevonden, en de locatie doorgegeven. Eindelijk om 13:00 een telefoontje gekregen van de sleepdienst, deze was er om 13:45. Afgesleept naar dichtstbijzijnde plaats ( Allersberg ) daar ging het weer fout met de anwb. Auto kon niet gemaakt worden, dit doorgegeven aan anwb, hun zouden contact opnemen met de desbetreffende garage ( Lohlein ), en mij terug bellen met een oplossing. Een dik uur gewacht, weer gebeld, en weer werd mij gevraagd waar ik was, dit weer doorgegeven, en gewacht op een telefoontje van de anwb, deze kwam maar niet. Na een minuut of 20 gewacht te hebben, en nog gevraagd aan de mensen van de garage of de anwb had gebeld, deze zeiden nee ze hebben niet gebeld, zelf maar gebeld met anwb. Toen boos geworden, want je staat daar maar, met huilende kinderen, die vragen van,komen we wel thuis papa ? Dan heb je het niet gemakkelijk kan ik jullie zeggen. Na het laatste telefoontje, kon opeens alles geregeld worden, en ben ik uiteindelijk s’avonds om 19:00 uur vertrokken met een leenauto naar Nederland, nog dik 700 km te gaan. Krijg ik, of als het niet genoeg is geweest, ook nog een sms van de anwb met het verzoek, of ik de leenauto de volgende dag voor 12:00 wil inleveren in Zwolle. Te gek om los te lopen dit.
    Daarom zit ik er dik over te denken om mijn lidmaatschap op te zeggen. Je denkt ik zit goed bij de anwb, als mij wat gebeurd in het buitenland dan heb ik Europa service, maar nee er word fout op fout gemaakt. Denk ook dat dit een leuk item word voor Tros Radar ofzo.

  2. Ik ben zaterdag 27-05-2017 via Ford Assistance binnen zeer redelijke tijd op een geïmproviseerd parkeerterrein in de weilanden bij een NTTO Tractorpulling evenement in Loerbeek door de ANWB pechhulp geholpen door een vriendelijk vakkundige en goedgemutste ANWB monteur.
    Hij heeft mijn serieus probleem binnen 2 minuten opgelost.
    De monteur heeft ook extra moeite gedaan omdat hij mij telefonisch niet kon bereiken door een netwerkprobleem. Hij heeft toen via een van de parkeerwachters contact met mij gezocht en dat lukte gelukkig wel.
    Lof voor deze man.
    Daarvoor mijn dank. Ik heb al een keer vaker via Ford Assistance een beroep op de ANWB moeten doen en steeds was ik daar zeer tevreden over.
    Ook de tussentijdse berichtgeving vind ik geruststellend.
    met vriendelijke groet

    1. mijn ervaring is toch heel anders .mijn hele leven lid en met de auto als ik ze nodig heb top . maar van een motor hebben ze kaas gegeten . ze kijken naar de accu wat ik zelf al had gedaan en of de zekeringen goed zijn en zeggen dood leuk ik weet het niet , nou daar sta je dan . en weg is ie

  3. Geweldige service.
    Vorig jaar mijn enkel gebroken op een camping in Zuid Limburg. ANWB gebeld. Een chauffeur heeft me met mijn eigen auto naar huis (130 km.)gebracht. Hij moest zelf met de trein terug.
    Superrrrr. Nog bedankt anwb.

  4. Hoe vaak komt de ANWB in actie voor:
    Deur dicht gooien met de sleutel erin?
    Verkeerd getankt, benzine / diesel
    Startupklimaat verlenen.

    Alvast bedank ( is voor een kerstquiz )

  5. De ANWB ; om te huilen, wat een beroerde organisatie.

    Mijn dochter had mijn auto nodig, zal je juist zien ; kapotte brandstofpomp. Nu is zij ook lid van de ANWB, dus gelijk gebeld en daar kwam de wegenwacht, helaas, niet te repareren. Het betreft hier een Saab 9-5 automaat, dus mijn dochter geeft aan dat hij niet gesleept mag worden en met een bergingsvoertuig vervoerd moet worden. Maar dat doen zij niet, alleen slepen naar de dichtstbijzijnde garage, volgens de desbetreffende wegenwacht geen enkel probleem om een automaat te slepen. Zo gezegd zo gedaan, maar voordat je deze automaat sleept moet er 2 ltr. Extra ATF vloeistof in de automaatbak, dit staat ook duidelijk aangegeven in het boekje. Nee hoor, niets bijgevuld, gewoon zo gaan slepen. Ik bel nog met de wegenwacht en vraag hem of hij heeft bijgevuld, zijn commentaar is ; nee, niets bijgevuld, ik sleep altijd op deze manier en heb nog nooit klachten ontvangen.
    Vervolgens bel ik de klachtenlijn om mijn beklag te doen, zij zouden een aantekening maken en als er iets aan de hand zou zijn moest ik nog maar eens bellen of een klachtenformulier invullen. De volgende dag is de brandstofpomp gerepareerd, ik haal de auto op en de automaatbak maakt een vreemd geluid. Thuisgekomen vul ik direct het klachtenformulier in en enkele dagen later wordt ik gebeld. De ANWB “ inderdaad, was misschien niet zo handig van ons, maar wij hebben bewust dit risico genomen, als er iets mankeert aan de automaatbak, moet ik maar aantonen dat het door het slepen is veroorzaakt “. Oh ja, is misschien verstandig dat ik maar niet meer met de auto ga rijden.
    Ik was met stomheid geslagen ; de ANWB houd zich niet aan de sleep-instructie, willens en wetens dit risico nemen met andermans auto, en vervolgens moet ik dit aantonen !!! Voor het onderzoek moet de auto naar een transmissie-specialist met een bergingsvoertuig, kosten € 850,- Of ik die even zelf wil betalen. Indien de automaat schade heeft, komt de specialist van de ANWB en wordt achteraf bepaald of- en hoeveel zijn meebetalen aan de reparatie. Aan de telefoon krijg je dan ook nog eens te horen dat je te emotioneel reageert, is toch niet zo vreemd.
    Hoe dan ook, zij blijven bij hun standpunt, en komen ons op geen enkele manier tegemoet, willen niet helpen met een bergingsvoertuig, geen cent (mee)betalen aan het onderzoek en van te voren zeker geen afspraken maken hoeveel zij bijdragen aan een evt. reparatie. Kortom, ik zit met de problemen en de kosten en zij wassen hun handen in onschuld. Ik heb nu mijn rechtsbijstand maar ingeschakeld, kijken of zij verder komen, ik ben er klaar mee.

    De ANWB :
    ONDESKUNDIG – de kennis mbt het slepen van een automaat ontbreekt blijkbaar, en een boekje, daar houden zij zich niet aan.
    KLANT ONVRIENDELIJK – geen enkel medeleven/inlevingsvermogen met de ellende die ze veroorzaken en te beroerd om ook maar mee te denken over een oplossing, laat staan meebetalen aan de schade die zij veroorzaakt hebben.

    Jullie worden bedankt !!!!!

  6. Tot volle tevredenheid jarenlang lid geweest van de Anwb. Ik heb ze 3 keer gebeld en ben goed geholpen. Nu heb ik een nieuwe auto waarbij ik Ford assistance pechhulp heb gekregen. Ik heb opgezocht in de voorwaarden en het blijkt dat gewoon de Anwb komt bij pech, ze hebben nl een contract met Ford. Nu wilde ik vorige week opzeggen en de dame van de klantenservice nam niet zomaar genoegen met mijn opzegging.Ze bleef maar vragen stellen en raakte geirriteerd Ford assistance kwam niet zomaar en ook niet voor alles vlgns haar. Toen ik haar confronteerde met het feit dat Ford assistance gebruikmaakt van de Anwb bond ze pas in, was wel grappig eigenlijk.

    1. Ik heb nu precies dezelfde ervaring, ook een andere auto gekocht met Ford Assistance erbij en gebeld naar de ANWB om mijn pechhulp op te zeggen en inderdaad ook een heel verhaal, dat het niet hetzelfde is en dat ze van de ANWB ook komen als je sleutel in de auto ligt en andere dingen. Gezegd dat de ANWB komt als ik gebruik zou maken van Ford Assistance, maar volgend de mevrouw van de ANWB is het dan toch anders en krijg je blijkbaar een ander soort hulp, die niet volledig is. Zou graag willen weten hoe dit nu zit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *